Foto bij bericht hond op school groot

Hond op school heeft veel positieve effecten

4 september 2023 • 11:49
Natasja Verkamman en Wendy van Vliet van Wel-kind-zijn plaatsen zichzelf het liefst op het snijvlak van onderwijs en zorg. ‘Wij kunnen van grote waarde zijn als een kind probleemgedrag vertoont, maar van intensieve ondersteuning nog geen sprake is.’

Bij Wel-kind-zijn komen twee dingen samen: liefde voor honden en de behoefte om bij te dragen aan het welzijn van kinderen. ‘In het onderwijs ligt de nadruk sterk op presteren’, zegt Natasja, ‘maar hoe kun je presteren als je niet lekker in je vel zit? Ik zie zoveel kinderen eruit klappen en dat raakt me enorm.’

Parcours lopen
Natasja en Wendy werken met therapiehonden, bordercollies. Ze bieden allerlei vormen van coaching aan, variërend van individuele programma’s tot trainingen voor kleine groepjes of complete klassen. Ter illustratie vertelt Wendy over een meisje dat veel onrust ervaart, waardoor met name het rekenen niet goed gaat. ‘Door met de hond om te gaan, leert ze ook zichzelf kennen. We vragen haar bijvoorbeeld om een bepaald parcours met de hond te lopen. Als ze dat niet strak doet, merkt ze dat de hond onrustig wordt. Door het parcours goed aan te pakken, leert ze zelf ook beter structureren en organiseren – en dat kan ze dan weer vertalen naar de situatie op school.’

Rots en water
Het voordeel van honden is dat de meeste kinderen gek op ze zijn. Natasja: ‘Een hond geeft onvoorwaardelijke liefde, hij zal nooit zeggen dat je niet goed leest. Daarnaast hebben honden natuurlijk een hoog knuffelgehalte. Kinderen vinden het fijn om met ze bezig te zijn.’
Voor groepen geven Natasja en Wendy de weerbaarheidstraining Vida, die elementen van rots en water bevat. Dat doen ze door de honden – en hun gedrag – eerst te observeren en daarna met ze aan de slag te gaan. Door ‘nee’ te zeggen tegen de honden, leren ze bijvoorbeeld om hun eigen grenzen aan te geven.

Preventieve kant
Natasja en Wendy plaatsen zichzelf het liefst aan de preventieve kant. ‘Wij zijn coaches en geen therapeuten’, zegt Wendy. ‘Eigenlijk zitten we precies op de grens van zorg en onderwijs. Dat is soms verwarrend voor het toekennen van een vergoeding, want waar moet je ons nu plaatsen? Toch is dit de plek waar we de meeste meerwaarde kunnen hebben. Wij kunnen van grote waarde zijn als een kind probleemgedrag vertoont, maar van intensieve ondersteuning nog geen sprake is. Juist dan kun je met goede coaching veel latere problemen voorkomen.’

Meer weten? Kijk dan op de website van Wel-kind-zijn.